Jakich danych potrzebujesz, aby zlecić zastrzeżenie karty?

Finanse

Zgubiłeś kartę bankomatową, ktoś Ci ją ukradł albo zauważyłeś na swoim koncie bankowym podejrzane transakcje, których nie wykonywałeś? Wszystkie te sytuacje wymagają zastrzeżenia karty. To łatwy i szybki proces, który zlecisz na kilka sposobów. Sprawdź, który z nich wybrać i jakich danych będziesz potrzebować.

Z tekstu dowiesz się:

  • jak szybko i bezpiecznie zastrzec kartę bankomatową,
  • o jakie dane możesz zostać poproszony podczas zastrzegania karty przez telefon,
  • których danych wrażliwych nie powinieneś podawać w żadnej codziennej sytuacji.

Pierwsza zasada w przypadku utraty karty: spokojnie, nie panikuj! Nie Tobie pierwszemu to się przytrafiło. Szybkie zastrzeżenie daje dużą szansę na to, że Twoje oszczędności wyjdą z tej sytuacji cało!

Zastrzeżenie karty – jak zrobić to szybko i bezpiecznie?

Zastanawiasz się, o jakie dane zapyta Cię konsultant lub system? To zależy od tego, co to za bank (mogą mieć różne metody weryfikacji tożsamości klientów) oraz od wybranej przez Ciebie metody zastrzeżenia karty.

  • W placówce banku – to tradycyjna metoda, która jednak z pewnością nie jest najszybsza. Jeśli trafisz na pustki, masz szczęście, ale jeśli nie – w czasie gdy Ty będziesz nerwowo przestępował z nogi na nogę w kolejce, ktoś może właśnie czyścić Twoje konto!
  • Przez serwis internetowy lub aplikację mobilną – to wygodna i jedna z najszybszych metod zastrzegania karty. Udostępnia ją większość banków. Aby z niej skorzystać, musisz jednak mieć dostęp do internetu, co bywa utrudnione np. w przypadku kradzieży całej torebki czy plecaka łącznie z telefonem.
  • Przez infolinię banku – szybka i bezpieczna metoda, dzięki której zastrzeżesz kartę w kilka minut. Potrzebujesz jedynie telefonu, który z łatwością pożyczysz od życzliwej osoby, jeśli Twój zaginie wraz z kartą.

Od kilku lat istnieje jeszcze jedna metoda zastrzegania – telefon do Systemu Zastrzegania Kart Zastrzegam.pl, który działa z inicjatywy Związku Banków Polskich i pod jego nadzorem. To metoda pośredniego połączenia telefonicznego z konkretnym bankiem. Jej przewaga nad telefonem bezpośrednio na infolinię polega na tym, że jeśli masz konta w różnych miejscach, nie musisz pamiętać wielu, często niełatwych numerów kontaktowych. Wystarczy, że zapamiętasz jeden i w kryzysowej sytuacji zadzwonisz pod (+48) 828 828 828. Nazwy banków to zatem jedyne, co musisz o nich wiedzieć.

O co zapyta Cię konsultant podczas zastrzegania karty przez telefon?

W przypadku blokowania czy zastrzegania karty przez aplikację mobilną w większości banków wystarczy, że potwierdzisz swoją decyzję numerem PIN, którego używasz do zatwierdzania transakcji płatniczych.

Jeśli zdecydujesz się na telefon na bezpieczną infolinię Zastrzegam.pl, system zażąda od Ciebie wyłącznie nazwy banku, aby połączyć Cię z odpowiednią infolinią – na tym etapie żadne inne dane nie będą Ci potrzebne. To, jak Twój bank będzie chciał zweryfikować Twoją tożsamość, gdy już uzyskasz połączenie (a trwa to zaledwie chwilę!), zależy od jego konkretnych procedur. Najczęściej są to pytania, na które tylko Ty znasz odpowiedź, np. o PESEL, liczbę aktywnych rachunków ROR, liczbę wydanych kart kredytowych, nazwisko panieńskie matki itp.

Dane wrażliwe – tych informacji nigdy nie podawaj!

Tzw. zwykłe dane osobowe są potrzebne bankowi, aby zweryfikować Twoją tożsamość. Ale są też takie, których dla własnego bezpieczeństwa nigdy nie powinieneś podawać nikomu. To na przykład login do bankowości internetowej, a także hasło czy Twój numer PIN do karty. Oczywiście w przypadku telefonu do banku taka sytuacja jest praktycznie niemożliwa – ale warto o tym pamiętać, aby czuć się bezpiecznie.

Istnieje też grupa tzw. danych wrażliwych¸ których nie powinieneś podawać nikomu w żadnej sytuacji życiowej – nie tylko podczas wykonywania telefonu do banku. Są to m.in.:

  • pochodzenie rasowe lub etniczne,
  • poglądy polityczne,
  • przekonania religijne lub światopoglądowe,
  • przynależność do związków zawodowych,
  • dane genetyczne,
  • dane biometryczne,
  • dane dotyczące zdrowia,
  • dane dotyczące seksualności lub orientacji seksualnej.

Chroń swoje dane osobowe! Jeśli wpadną w niepowołane ręce, ktoś może się nimi posłużyć i wyrządzić Ci szkodę równie dotkliwą, co w przypadku kradzieży pieniędzy z konta. A na wypadek utraty karty zapamiętaj numer do Systemu Zastrzegania Kart i nie obawiaj się o bezpieczeństwo procesu zastrzegania.

Lost Password