Najczęściej wygląda to tak: widzimy w sklepie internetowym lub tradycyjnym ryzy papieru do drukarek, więc bez namysłu kupujemy. Jeśli jest to papier biały A4, wszystko w porządku. Papier ksero? Może być. Uniwersalny? Świetnie, na pewno nadaje się i do drukarki laserowej, i do atramentowej. No dobrze, jeśli ktoś jeszcze ma prehistoryczną igłówkę, to rozejrzy się za papierem do niej przeznaczonym, takim z dziurkami. Tymczasem można znacznie poprawić jakość wydruków, poświęcając nieco uwagi parametrom papieru w sklepie.
Tanio i uniwersalnie
Bardzo często najważniejszym kryterium wyboru jest po prostu cena. Kto dużo drukuje i kopiuje, ten stara się kupować papier jak najtańszy – to zrozumiałe. Rzeczywiście, można nie przejmować się za bardzo jakością ani gramaturą papieru, jeśli ma on służyć przede wszystkim do wydruków tworzonych na własny użytek, w odcieniach szarości, niezawierających grafiki ani zdjęć. Jeśli jednak na papierze powstawać będą wydruki wysyłane potem lub wręczane innym, warto zadbać o wyższą jakość.
Gramatura na co dzień i do korespondencji
Istotnym parametrem jest gramatura. Im większa, tym grubszy jest papier. Standardowa gramatura wynosi 80 g/m2 i nadaje się do stosowania na co dzień w drukarkach oraz kserokopiarkach. W kontaktach z klientami, gdy potrzebna jest troska o wizerunek firmy, należy wybierać papier nieco grubszy. Zasadniczo korespondencja wychodząca powinna być drukowana na papierze od 90 g/m2 wzwyż. Nie należy oczywiście przesadzać, bo zwiększona gramatura to także większy ciężar przesyłek, co może powodować wyższe opłaty pocztowe, ale tę odrobinę elegancji ofertom, fakturom itp. należy jednak zapewnić.
Druk laserowy, zwłaszcza w kolorze, wymaga gramatury od 90 do 120 g/m2 – wtedy jakość będzie optymalna. Jeżeli mają to być zdjęcia, niezbędny okaże się specjalny papier fotograficzny od 160 g/m2, ale uwaga: trzeba najpierw sprawdzić, czy drukarka radzi sobie z tak grubym papierem.
Bielszy odcień bieli
Jeśli w sklepie jest naprawdę duży wybór papieru, jak choćby w eofficemedia.pl, warto zapoznawać się z opisami. Istotna może być np. białość papieru, określana za pomocą parametru CIE: im wyższy, tym bielszy jest papier, a w rezultacie lepsza jakość wydruków, zwłaszcza w kolorze. Dobrej jakości papier wydłuża zresztą żywotność drukarek, produkowanych raczej z perspektywą ledwie paru lat działania.
Przeznaczenie, ekologia i rodzaj
W opisach można też znaleźć informację, do jakich drukarek dany papier się nadaje. Niektóre przeznaczone są przede wszystkim do atramentówek, inne lepiej spisują się w laserowych. Są papiery, na których można bez obaw zadrukować obie strony, jak i takie, które należy wkładać do drukarki tylko w sposób podany na opakowaniu, konkretną stroną do góry.
Miłośnicy ekologii szukać będą zapewne logo Forest Stewardship Council (FSC) oznaczającego, że dany papier został wyprodukowany ze specjalnego drewna. Pochodzi ono z lasów spełniających tzw. Zasady Odpowiedzialnej Gospodarki Leśnej.
Ciekawostka: można kupić nawet papier fabrycznie dziurkowany, który po zadrukowaniu da się wygodnie umieścić w segregatorze.